Forsättning kap 3 ( ej slutet )

Jag gräver i lådan med dagböcker efter boken som jag skrev efter London. Den är brun. Jag minns att jag fick den av mamma och jag ville inte ha den eftersom att Isacs hår var brunt.

Jag öppnar boken och läser den första sidan.

 

Lördag 9/11-2002

Hej!

Jag har inte skrivit dagbok på typ hundra år, men igår kväll så var jag på fest med Erica och där var Niklas. Inte nog med att jag ser honom i skolan varje dag, han går ju i samma gymnasium som mig och tänk! Om inte jag hade åkt till London eller slagit upp dörren i Isacs huvud hade vi gått i samma skola för han gick också där förut. Utan att jag visste det. Fast det är klart, hans tjej hade ju fortfarande varit gravid och han hade antagligen bott i London ändå.

Aja, i alla fall så träffade jag honom på festen och jag försökte att undvika honom men han ropade på mig. Så jag och Erica gick dit och vi började snacka lite. Sen, tillslut va jag tvungen att fråga honom om Isac. Han sa att han mådde bra och att tjejen hade stor mage nu. Men att Isac antagligen saknade mig. Men det spelar ingen roll för jag bryr mig inte! Jag skiter i Isac och hans feta jävla slampa. Jag bryr mig inte om ifall han saknar mig eller inte för jag saknar inte honom.

Fast det gör jag. Jag saknar honom så jävla mycket att jag ibland gråter mig till sömn. Erica har bott hos mig ett tag och hon säger att hon kan vakna mitt i natten av jag ligger och gråter i sömnen. Men han är ett jävla as och jag är värd någon bättre. Någon mycket bättre. Mycket, mycket bättre.

Nej förresten jag saknar inte honom jag saknar sommaren och de veckorna då jag inte visste något och faktiskt var lycklig.

Det jag tänkte skriva var att efter ett tag när vi pratat, och druckit en hel del så gjorde jag något vi båda kommer att ångra . Eller i alla fall jag. Jag kysste honom. Han kysste ju tillbaka men det var jag som började. Det var en bra kyss, kanske en väldigt bra, närmare en fantastiskt, men det spelar ingen roll för i var fulla och det kommer aldrig hända igen. Han är kompis med Isac och antagligen ett lika stort as som honom. Och nu kommer jag verkligen behöva undvika honom i skolan. För det var han som knuffade bort mig och bara stirrade på mig sen ställde han sig upp, för vi satt i soffan, och mumlade typ fan, jävlar, förlåt Isac. Eller nåt sånt. Jag menar, vadå förlåt Isac? Isac dumpade ju mig!

 

Nu ska jag gå ut och jogga, jag har faktiskt börjat med det och idag ska Erica följa med.

 

Puss

 

Söndag 10/11-2002

Hej!

Igår så kände jag och Erica inte för att festa så vi åkte in till stan för att köpa present till min lilla syster Anja som fyller fjorton idag. Vi köpte lite underkläder och sånt där, hon kommer bli jätte glad. Haha! Sen fikade vi lite och så kom det in ett par as snygga killar och satte sig vid bordet bredvid oss. Dom var två stycken och båda var skit snygga! Erica kunde självklart inte sluta stirra så efter ett tag så satte sig ena kille sig bredvid mig , så att han satt mittemot Erica, och räckte fram sin hand och sa : Erik. När han sa det fick jag typ värsta skratt anfallet och alla stannade upp och stirrade på mig.

Det var verkligen så pinsamt och jag höll på att dö! Sen så kom hans kompis och satte sig mittemot mig och då så var jag tvungen att samla mig. Jag ba: Förlåt, men det vara bara lite kul för hon heter Erica.

Killarna log mot varandra och han som satt mittemot mig ( som var ännu snyggare än han bredvid mig.) satte sina armbågar på bordet och sa: okej, hon heter Erica, han heter Erik, jag heter Benjamin,men vad heter du? Han log mot mig och ingen har lett sådär mot mig sen... Aa, sen i somras. Fast Benjamins leende kunde inte mäta sig med... Jag tänker inte ens skriva hans namn mer.

I alla fall sa jag: Jag min vän, heter Isabel Berg. Sen skrattade både jag och Erica.

Benjamin skrattade också och sa att han skulle vara artigare nästa gång han träffade nya människor och presentera sig med hela namnet.

Sen sa killarna att dom skulle på fest och sa att vi gärna fick följa med. Och även fast vi inte var fest sugna sa vi ja.

Festen däremot var ganska tråkig och jag såg bara killarna en gång typ, vi fick inte deras nummer och kommer antagligen inte träffa dom igen. Det spelar faktiskt ingen roll för mig för jag ska ändå bli nunna eller nåt. Men Erica blev faktiskt intresserad av han Erik så jag kommer få springa på kill jakt resten av veckan.

 

Men nu ska jag ner till resten av familjen och släkten som firar syrran.

 

Puss

 

Jag lägger boken åt sidan och går ut i köket. ” Jag läser mina gamla dagböcker och du har precis fyllt fjorton år. ” Säger jag till min syster som står och skär paprika. Hon häller ner de röda kuberna till resten av grönsakerna i min glasskål. ” verkligen? Den födelsedagen minns jag. Du var bakis, farmor höll ett tal om att vi inte fick vara lättfotade och jag öppnade ett paket från dig och Erica som innehöll en röd spets bh med matchande stringtrosor. Det var en härlig födelsedag det.” Hon skrattar och ställer ner skålen på köksbordet.

Jag iakttar min syster som insisterat på att få göra middag till mig då hon missat min möhippa. Hon nästan dansar runt i köket när det bränner till i strupen och jag flyger ner på alla fyra och får ut elden. Anja stannar upp och stirrar på mig. ” Herregud Isabel du kräktes! ” Ropar hon och springer in till badrummet. Hon kommer ut med en mopp och börjar skura.

Jag kryper till andra sidan köket och lutar mig mot kylskåpsdörren. Jag tar mig för magen och tittar upp. Anja stirrar på mig och är lika medveten som jag om att det är på väg upp igen. Hon tar tag i skurhinken och håller den framför mig.

” Är du nervös? Man kan kräkas för det. Eller sjuk? Kanske ätit nåt konstigt? Eller Isabel, du vet att du, du kan ju va... ”

” Håll käften! ” Avbryter jag och blänger på min syster. ” Håll bara käften, du hjälper inte när står och babblar. Jag trodde du plugga till läkare, kan man inte ens titta på spya då? ” Anja som vänt bort huvudet tittar på mig igen. ” Hur ska du klara dig i press om du blir så här stressad? ” fortsätter jag.

Hon sätter huvudet på sned och tittar på mig. ” Måste du alltid hitta nåt sätt att hacka på mig? Jag är inte stressad, men du verkar faktiskt det. Du verkar jävligt stressad och jag vet att du ska gifta dig, jag om nån vet hur det känns, jag vet att man blir stressad, men jag vet också att man blir stressad och illamående om man är gravid. ” Hon satte sig bredvid mig.

Gravid? Nej, det väl sånt man känner på sig, brukar alla mammor säga så? Bara för att min syster precis fått barn tror hon att alla är gravida. Nej Isabel, du är inte gravid. Jag tittar ner på min mage. Trycker och klämmer på den. ” tomt ” Säger jag och skrattar. Anja ler mot mig och sätter sin hand på mig mage. ” Men shit, Isabel! Shit, shit, shit Isabel. Den sparka! ” det hugger till i bröstet och jag tittar på Anja som genast börjar skratta.

” Elakt. ” Säger jag och ger henne en ilsken blick.

Hon ställer sig upp och tar tag i sin handväska. ” Passa limpan i ugnen så springer jag ner till apoteket nedanför och köper ett test. Bara för att vara på säkra sidan. ” Säger hon och springer ut innan jag hinner protestera.

 

Jag hoppar över hinken och går in till vardagsrummet och tar upp dagboken.

 

Fredag 22/11-2002

Hej!

Jag vet att jag inte skrivit på ett tag nu men det har varit så mycket, dessutom har inget hänt. Förutom ikväll då jag träffade Niklas igen och som vanligt frågade jag hur det är med Isac efter som att vi inte har nåt att prata om. Det va bra med honom och sen fråga jag när ungen kom och Niklas sa att han inte hade nån jävla aning. Vi pratade lite mer, sen gick Niklas på toa eller nåt och då så var det nån som satte sig bakom mig och sa: är det din kille eller?

Jag vände mig om och där satt han Benjamin. Haha! Då sa jag att jag inte hade nån kille, har aldrig haft och kommer antagligen aldrig ha någon. Jag vet inte om jag sa det för att jag ville glömma Isac eller om jag faktiskt hade glömt honom när jag sa det.

I alla fall så sträckte han fram handen och sa: Benjamin Forsberg, angenämt att träffas Isabel, eh Berg var det va?

 

Sen minns jag inte så mycket om vad som hände efter det. Han frågade om vi skulle träffas imorgon och när jag sa visst så kysste han mig, ganska länge och jag kysste ju tillbaka såklart, sen bara gick han. Han liksom bara, okej bra, gav mig sitt nummer och gick.

Det pinsamma i det hela är att när han gått och jag liksom sitter där i soffan som ett jävla jon helt själv tittar jag upp och där står Niklas och stirrar på mig.

Jag visste inte vad jag skulle säga så jag ba: Titta inte på mig så där, jag är singel, jag får väl göra vad jag vill.

Sen gick jag hem och nu sitter jag här i mitt rum. Kom just på att jag fyller 16 om typ en månad. Och att jag och Isac gjorde slut för 4 månader och 10 dagar sen. Det är längre än de fyra veckorna vi var tillsammans. Så egentligen kanske vi inte ens va tillsammans, för så fort går det väl inte?

 

Aja, klockan är snart ett och jag måste sova.

Puss

 

Lördag 23/11-2002

 

Hej.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra ikväll, ska nog inte festa, men jag vill ju inte bara sitta hemma. Erica åkte till Norrland i morse för hennes föräldrar bor där nu. Det är därför hon bor hos mig. Tänk helt sjukt att hon fick det. Det hade jag aldrig fått tror jag. Men mamma och pappa sa till hennes föräldrar att jag verkligen behövde henne nu och om de inte verkligen ville att hon skulle bo med dom så fick hon mer än gärna bo hos oss. Så då fick hon det, om hon lovade att komma dit varannan helg typ. Så nu är hon där och kommer hem på tisdag.

 

I alla fall så har jag ju inget att göra, skulle egentligen gå på bio med Benjamin men han och hans kompisar skulle ut på krogen för den sista i deras gäng hade äntligen blivit 18.

Så jag träffade honom en snabbis nu på förmiddagen. Vi åt lunch på hans farbrors restaurang och ingen av oss behövde betala. Haha! Det var jätte mysigt och när vi satt där och åt så började det snöa. Det var nästan perfekt. Sen frågade han om jag ville följa med honom hem, jag visste inte vad jag skulle säga eftersom att jag vet ju vad han tänkte när han bjöd hem mig. Normalt hade jag sagt nej, men jag sa ja! Jag sa ja! Fattar du det lilla dagbok? Okej, det kan vi, sa jag!

Så jag följde med honom hem och som tur var så var ingen hemma. När vi var hemma hos honom så gick vi in till hans rum och jag liksom bara fan, vad ska jag göra. Men han bara satte sig ner i sin säng och frågade vad jag ville göra. Jag tyckte på axlarna och då tog han fram en film.

Efter filmen åkte jag hem och nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra.

Antingen är han inte intresserad av mig, eller så tycker han att jag är för liten, eller så är han blyg när han är nykter. Jag vet inte vad det är men av någon anledning så hände ingenting. Inte ens en liten puss på kinden när jag skulle gå fick jag. Ingenting!

 

Nu ska jag ringa Melissa och fråga om hon vill träffas.

 

Puss

 

” Isabel, jag är hemma!” Ropar Anja och kommer in i vardagsrummet. Hon har en kasse från apoteket i ena handen, ur kassen plockar hon upp en liten kartong och ger den till mig. Jag tar kartongen med mig och går in på toaletten. Jag går några varv i badrummet och suckar med jämna mellanrum. Jag rycker åt mig kartongen tillslut och tar ut den lilla stickan.

Jag tar upp locket, drar ner mina svarta mjukis brallor och sätter mig ned. Jag gör som det står på etiketten och lägger sedan ner stickan på badrumsgolvet. ” Anja, jag är klar! ” Ropar jag och springer ut. Hon tittar på mig med fundersam blick. ” Var är stickan? ” Frågar hon tillslut.

Jag nickar mot badrummet och sätter mig ned.

” Så, vad stod det? ” Anja sätter sig bredvid mig. Jag rycker på axlarna medan jag biter mig i läppen. Hon reser sig upp men jag drar ner henne igen. ” Nej, låt mig titta. ” Säger jag och reser mig upp. Jag går sakta in till badrummet och väl framför stickan tvekar jag. Jag vågar inte titta på den. Jag böjer mig efter resultatet och andas lättat ut när ett lite svart streck syns på stickan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0